سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

مردم محلی استان پنجشیر از کمبود مایحتاج زندگی خبر می‌دهند و گروه مبارزان ضد طالبان دسترسی‌های ارتباطی بسیار کمی با دنیای بیرون دارند اما طالبان از ادامه نبرد خود تا تسلط کامل بر این منطقه خبر داده است.

احمد مسعود

به گزارش همشهری آنلاین، مقاومت دره پنجشیر در حالی وارد هفته چهارم شده که نگرانی‌ها در مورد وضعیت معیشتی ساکنان این منطقه در حال افزایش است.

یکی از ساکنان این استان افغانستان می‌گوید که مغازه‌ها و تأسیسات پزشکی در میان خاموشی برق و نبود ارتباط مخابراتی به سر می‌برند.

در سه هفته گذشته، احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود، فرمانده فقید ضد طالبان، رهبری مقاومت مسلحانه علیه حکومت طالبان را در پنجشیر، بر عهده داشته است.

پنجشیر تنها استانی است که در ماه گذشته از تصرف سریع طالبان بر افغانستان طفره رفت و به رهبری این جوان ۳۲ ساله، با کمک بیش از ۶هزار نیرو به مقاومت ایستاد.

احمد مسعود که در آکادمی نظامی انگلیس در سندهرست آموزش دیده چهره‌ای شبیه پدرش دارد و می‌گوید در عمل نیز راه او را دنبال می‌کند.

احمد مسعود جوان در هفته چهارم ایستادگی
مراسم بزرگداشت نام احمد شاه مسعود در پاریس

مسعود بزرگ نیز در دهه ۱۹۹۰ رهبری مقاومت مسلحانه علیه حکومت طالبان را بر عهده داشت و درست بیست سال قبل، در همین ایام توسط دو تروریست در پوشش خبرنگار به شهادت رسید.

اما در حالی که مقاومت پدر می‌توانست به چندین زبان مختلف به روز رسانی شود، جبهه مقاومت ملی احمد (NRF) با قطعی دسترسی به تلفن و اینترنت روبروست و ارسال اطلاعات از شمال شرقی این کشور با مشکلات زیادی صورت می‌گیرد.

او که در روزهای ابتدایی مقاومتش در تماس تلفنی با رویترز از سنگر خود در پنجشیر، گفت: «ما می‌خواهیم طالبان را متوجه کنیم که تنها راه پیش روی مذاکره است. ما نمی‌خواهیم جنگی شروع شود.» در حال حاضر سخنگوی خود را از دست داده و ارتباطش با دنیای بیرون به سختی برقرار می‌شود.

این خاموشی رسانه ‌ای منجر به عدم تعادل در انتشار اطلاعات مربوط به خطوط مقدم نبرد علیه طالبان در پنجشیر شده است. در روزهای اخیر، پنجشری‌ها در کابل و خارج از کشور درگیر مشکلات زیادی برای دریافت خبری از خانواده خود هستند.

مردم محلی از کمبود شدید مایحتاج اولیه خبر می‌دهند. در هفته گذشته طالبان راه کابل به پنجشیر را مسدود کرده و ورود کالا به این دره تقریبا غیرممکن شده است.

احمد مسعود در فایل صوتی که دیروز عصر و پس از ادعای طالبان مبنی بر تصرف کامل بر این منطقه، منتشر کرد تاکید داشت که بر اساس وساطت علما داوطلب مذاکره شده اما طالبان این پیشنهاد را رد کرده است.

او پیش از این گفته بود به حمایت بین‌المللی نیاز دارند و از فرانسه، آمریکا و جهان عرب کمک خواسته و گفته بود که آنها ۲۰ سال پیش در جنگ پدرش علیه شوروی و طالبان کمک کرده بودند.

اکنون اما احمد مسعود که چندی پیش در پاریس مورد استقبال گرم مقامات قرار گرفت تا تابلوی گرامیداشت نام پدرش احمد شاه مسعود را در منطقه ۸ پاریس رونمایی کند، در انزوا قرار گرفته؛ با این حال می‌گوید دست از نبرد برای آزادی و حقوق برابر مردمش برنخواهد داشت.

منابع: ای بی سی نیوز، الجزیره، ایندیا اکسپرس، یورونیوز

کد خبر 625277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha